دانشمندان به عمق تأثیرات مختلف ورزش صبحگاهی و عصرگاهی پرداختند

13 ژانویه 2022- ورزش باعث می شود بدن صدها سیگنال مختلف را آزاد کند که سلامت ما را به طرق مختلف بهبود می بخشد. اکنون دانشمندان این سیگنال‌های ذاتی و نحوه ی انتشار آن‌ها توسط اندام‌های مختلف را در موش‌ها به دنبال ورزش در زمان‌های مختلف روز ترسیم کرده و یک "اطلس متابولیسم ورزشی " را ارائه نموده اند که گام بزرگی به سوی توسعه درمان های ورزشی موثرتر همگام با ساعت بدن است.

به خوبی ثابت شده است که ورزش سلامتی را بهبود می بخشد و تحقیقات اخیر نشان داده است که ورزش به طرق مختلف بسته به زمان انجام آن در روز برای بدن مفید است. با این حال، دانشمندان هنوز نمی دانند که چرا زمان بندی ورزش این اثرات متفاوت را ایجاد می کند. برای به دست آوردن اطلاعات بهتری از این موضوع، اخیراً یک تیم بین المللی از دانشمندان جامع ترین مطالعه را در مورد ورزش انجام شده در ساعات مختلف روز انجام داده اند.

تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که چگونه بدن مولکول‌های مختلف سیگنالینگ ارتقاء دهنده سلامتی را به شیوه‌ای خاص در هر ارگان پس از ورزش بسته به زمان روز تولید می‌کند. این سیگنال‌ها تأثیر گسترده‌ای بر سلامتی، خواب، حافظه، عملکرد ورزشی و هموستاز متابولیک دارند. یافته های آنها اخیرا در مجله Cell Metabolism  منتشر شده است.

پروفسورJuleen R. Zierath  از موسسه ی کارولینسکا و مرکز بنیاد نوو نوردیسک برای تحقیقات پایه متابولیک (CBMR) در دانشگاه کپنهاگ، گفت: درک بهتر از اینکه چگونه ورزش در ساعات مختلف روز بر بدن تأثیر می گذارد، ممکن است به ما کمک کند تا فواید ورزش را برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی و دیابت نوع 2 هستند، به حداکثر برسانیم.

استفاده از ورزش برای تعمیر یک ساعت معیوب در بدن

تقریباً همه سلول‌ها فرآیندهای بیولوژیکی خود را برای یک دوره ی 24 ساعته تنظیم می‌کنند که به آن ریتم شبانه‌روزی می گویند. این بدان معناست که حساسیت بافت های مختلف به اثرات ورزش بسته به زمان روز، تغییر می کند. تحقیقات قبلی تأیید کرده‌اند که زمان‌بندی ورزش مطابق با ریتم شبانه‌روزی ما می‌تواند اثرات ورزش بر ارتقاء سلامت را بهینه کند.

تیمی از دانشمندان بین‌المللی می‌خواستند درک دقیق‌تری از این اثر داشته باشند، بنابراین آزمایشاتی را بر روی موش‌هایی انجام دادند که در اوایل صبح یا اواخر عصر ورزش می‌کردند. نمونه‌های خون و بافت‌های مختلف شامل مغز، قلب، ماهیچه، کبد و چربی جمع‌آوری و با طیف‌سنجی جرمی آنالیز شدند. این به دانشمندان اجازه داد تا صدها متابولیت مختلف و مولکول های هورمونی سیگنال دهنده را در هر بافت شناسایی کنند و از نحوه تغییر آنها با ورزش در ساعات مختلف روز مطلع شوند.

نتیجه یک "اطلس متابولیسم ورزش" است، نقشه ای جامع از مولکول های سیگنال دهنده ی القا شده توسط ورزش، که در بافت های مختلف پس از ورزش در ساعات مختلف روز بوجود می آیند.

دومینیک لوتر، سرپرست تحقیقات اکتشاف محاسباتی از مرکز دیابت هلمهولتز، گفت: از آنجایی که این اولین مطالعه ی جامعی است که متابولیسم وابسته به زمان و ورزش را در چندین بافت بررسی و خلاصه کرده است، تولید و اصلاح مدل‌های سیستمیک برای متابولیسم و ​​تداخل اعضای بدن از ارزش بالایی برخوردار است.

بینش‌های جدید شامل درک عمیق‌تر از نحوه ارتباط بافت‌ها با یکدیگر و اینکه چگونه ورزش می‌تواند به «همسویی» ریتم‌های شبانه‌روزی معیوب در بافت‌های خاص کمک کند، و مطالعات نشان داده است که ساعت‌های شبانه‌روزی معیوب با افزایش خطر چاقی و دیابت نوع 2 مرتبط هستند. در نهایت، در این مطالعه مولکول‌های سیگنال‌دهنده ی جدیدی که توسط ورزش در بافت‌های مختلف القا می شود، شناسایی شدند، البته برای درک اینکه چگونه این مولکولها می‌توانند به‌صورت فردی یا جمعی بر سلامت تأثیر می گذارند، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

پروفسورJonas Thue Treebak ازCBMR در دانشگاه کپنهاگ و یکی از نویسندگان اول این مقاله، می گوید: ما نه تنها نشان دادیم که چگونه بافت های مختلف به ورزش در زمان های مختلف روز واکنش نشان می دهند، بلکه همچنین نشان دادیم که چگونه این پاسخ ها به القای سازگاری هماهنگی که هموستازی انرژی سیستمیک را کنترل می کند، مرتبط می شوند.

منبعی برای تحقیقات ورزشی آینده

این مطالعه دارای چندین محدودیت بود، از جمله این که آزمایشات بر روی موش ها انجام شد. در حالی که موش ها ویژگی های ژنتیکی، فیزیولوژیکی و رفتاری مشترک زیادی با انسان دارند، اما تفاوت های مهمی نیز با ما دارند. به عنوان مثال، موش ها زندگی شبانه دارند(nocturnal) و نوع ورزش آنها نیز محدود به دویدن روی تردمیل بود که می تواند نتایج متفاوتی را در مقایسه با ورزش های با شدت بالا ایجاد کند. در نهایت این که، تأثیر جنسیت، سن و بیماری در این تجزیه و تحلیل در نظر گرفته نشد.

دکترShogo Sato ، از دپارتمان زیست شناسی و مرکز تحقیقات ساعتهای بیولوژیک در دانشگاهA&M  تگزاس و یکی از نویسندگان این مقاله، می گوید: علیرغم محدودیت ها، این یک مطالعه مهم است که به هدایت تحقیقات در این زمینه کمک می کند و می تواند اطلاعات ما را از این که چگونه ورزش، با زمان بندی صحیح می تواند به بهبود سلامت کمک کند، افزایش دهد.

پرفسور Kenneth Dyar، یکی از نویسندگان اول این مقاله، رئیس دپارتمان فیزیولوژی متابولیک از مرکز دیابت هلمهولتز در هلمهولتز مونیخ، بر کاربرد این اطلس به عنوان یک منبع جامع برای زیست شناسان ورزشی تاکید کرد و گفت: در حالی که اطلس ما دیدگاه‌های جدید مهمی در مورد متابولیت‌های انرژی و مولکول‌های سیگنال‌دهنده شناخته‌شده ارائه می‌دهد، این فقط نوک یک کوه یخ است. ما نمونه‌هایی از نحوه ی استخراج داده‌هایمان برای شناسایی مولکول‌های سیگنالینگ جدید مختص زمان و بافت‌های مختلف را نشان دادیم.

این مطالعه نتیجه همکاری محققان دانشگاه کپنهاگ، موسسه کارولینسکا، دانشگاه A&M تگزاس، دانشگاه کالیفرنیا-ایرواین و مرکز دیابت هلمهولتز مونیخ است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/01/220113111520.htm